Dla ludzi, którzy nie uwielbiają czytać, zdawanie sprawdzianów z zadanych książek, albo choćby opracowywanie ich na lekcjach polskiego w podstawówce, było z pewnością męczarnią. Natomiast od ludzi, którzy czytają od niepamiętnych dla nich czasów, z rzadka da się podsłuchać, że do literatury zachęciły ich lektury szkolne. Zazwyczaj to książki odczytywane na głos przez rodziców inspirują takich ludzi do późniejszego chwytania po następne teksty na własną rękę. Czy w takim razie lista książek szkolnych jest najzwyczajniej w świecie od dawna nieprzystosowana do XXI wieku? Czy książki ze spisu powinny tylko pobudzać do czytania oraz dawać radochę maluchom?
Opinię, że spis książek szkolnych jest źle dostosowany, jest w stanie wypowiedzieć ktokolwiek. Jednakże, jeśli się nad tym namyślić oraz spośród tej ogromnej ilości wspaniałych dzieł wybrać na przykład dwadzieścia publikacji, nagle to staje się wcale nie tak łatwe. Czy dzieci są zobowiązane czytać wyłącznie teraźniejszą literaturę? Prawdopodobnie nie, ponieważ by dowiedzieć się czegoś na temat przeszłości pisarstwa, o dawnych kulturach, o innych sposobach pisarstwa niżeli te, z jakimi ma się do czynienia codziennie, dzieci powinni sięgać po klasyków, dzieła polskich oraz zagranicznych pisarzy, określanych jako autorytety.
Katalog książek w podstawówkach i liceach w żadnym wypadku nie stanie się perfekcyjny. Ma on realizować zbyt wiele potrzeb oraz osiągać swym wyglądem zbyt wiele zamiarów. Powinien więc raczej pozostać taki, jaki jest, trochę staroświecki, nieco za uciążliwy dla maluchów wpatrzonych każdego dnia w bajki w telewizji, zaś nie w rozdziały książek. Czy zachęci on młodzież do czytania? Takie nie jest jego najważniejsze przeznaczenie, aczkolwiek bezspornie znajdziemy w spisie lektur również takie pozycje, po które sięga się z rozkoszą. Zezwólmy na to, by książki co najważniejsze uczyły naszych podopiecznych szerszego rozumienia prozy i poezji, widzenia jej nie tylko jako przykry obowiązek, ale jako zapis historii kolejnych wieków. Pasję oraz chęć lektury powinno się rozwijać w młodzieży w domach, natomiast książka powinna asocjować się z rodzinnym klimatem, relaksem, zaś nie z terminami oraz sprawdzianami.